چرا فناوری تعمير و نگهداری خطوط ريلی مهم است؟

نگهداری خطوط ریلی

حمل و نقل ريلي به دليل دارابودن مزيت ها و پتانسيل هاي ويژه در ابعاد ايمني، زيست محيطي، حمل انبوه وهزينه هاي حمل نسبت به ساير سيستم هاي حمل و نقل مورد توجه دولت مردان و مسئولين حمل و نقل كشورها بوده است. در بیشتر نقاط جهان خطوط راه آهن از قدمت چند ده ساله برخوردار است که با افزایش ترافیک خطوط به لحاظ میزان قطارهای عبوری، افزایش وزن قطارهای باری و افزایش سرعت قطارهای مسافربری، میزان استهلاک خطوط ریلی نیز به مرور زمان رو به فزونی گذارده است. از این رو تعمیرات اساسی و نگهداری سالانه خطوط راه آهن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که بدانیم تعمیر و نگهداری اصولی ریل های راه آهن به شکل غیرمستقیم، ضمن صرفه جویی در هزینه ها باعث افزایش ظرفیت خطوط و کاهش تأخیرها خواهد شد. با توجه به اینکه حجم تردد قطارهای باری با حجم تردد قطارهای مسافربری روی ریل ها تا حدودی برابر است، بحث افزایش ظرفیت در صورت تعمیر، نیاز به الزامات عملی شدید و تعمیر و نگهداری بیشتر روی ریل ها را دو چندان می کند. سالم بودن و نگهداری ریل های قطار از مهم ترین موارد می باشد چون با صورت خرابی و یا نقص فنی جان هزاران هزار انسان به خطر می افتد پس باید با هر چند وقت یکبار قطعات خراب و یا ناکارآمد ریل های قطار را تعمیر نماییم. برای قرار گرفتن قطارهای مسافربری با سرعت حرکت بیشتر به خط آهن با کیفیت تری نیاز است. معمولا قطارهای باری وزن بیشتری نسبت به قطارهای مسافربری داشته و در نتیجه اثر تخریبی بیشتری روی ریل ها دارند، اما ریل های مخصوص قطارهای باری به تعمیر و نگهداری سطح بالا نیاز ندارد. قطارهای باری و مسافربری اهداف مختلفی را دنبال می کنند، بنابراین نیاز به تجهیزات نگهداری و استراتژی های نظارتی متفاوت برای ریل های مخصوص به هر کدام تدوین شده است. در ادامه به شیوه و روش های بازسازی و نگهداری از تجهیزات ریلی و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

اهمیت میزان فشار وارده بر ریل

میزان فشار وارد شده به ریل‌ها، یکی از دلایل مهم نگرانی در مورد خطوط راه‌آهن در ایالات متحده و کانادا محسوب می شود.

نصب حسگرهای فشارسنج در محل‌های مشکل‌ساز مانند تقاطع ریل با جاده یا شیب‌های طولانی و اندازه‌گیری فشار و کشش طولی ریل به‌عنوان یک شکل از نظارت هوشمند که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، محسوب می‌شود. حتی با نصب این سنسورها با فواصل معین و در تمام طول ریل می‌توان کل مسیر را نظارت کرد. اطلاعات مربوط به میزان کشش اندازه‌گیری شده توسط حسگرها را می‌توان به وسیله کابل یا انتقال بی سیم به محل مرکزی محاسبه فشار در کلیه خطوط منتقل کرد.

روش هاي تعمير و نگهداري خطوط راه آهن ايران

ریل

 

عمليات تعمير و نگهداري خطوط راه آهن به دو گروه عمده جاري و دوره اي تقسيم مي گردد. خطوط راه آهـن از ابتدای  شـروع بهره برداري نياز به نگهداري داشته و اين عمليات تحت عنوان نگهداري جاري در راه آهن ها برنامه ريزي ميگردد. در گذشـته بـه دليل استفاده از ريل هاي سبك  ((AII و ((AIII و تراورس هاي چوبي و فلزي و همچنين كوتاه بودن طول ريل ها كه بين ١٢تا ١٨ متر بوده، نگهداري جاري به صورت دستي و توسط گروه هاي كارگري انجام مي گرفته است. در حال حاضر با توجه به افزايش سرعت و ترافيك در روسازي راه آهن از ريل هاي سنگين (UIC60) و تراورس هاي بتنـي و همچنـين جـوش ريـل جهت اتصال ريل ها استفاده مي گردد كه امكان نگهداري دستي را بسيار سخت مي نمايد و لازم است از ماشين آلات مكانيزه سبك در اين زمينه استفاده شود.

تعمیر و نگهداری دوره ای:

تعمير و نگهداري دوره اي نيز خود به دو نـوع بهسـازي و بازسـازي تقسـيم مـي شـوند . ايـن عمليات عموما توسط ماشين آلات مكانيزه سنگين به همراه گروه هاي كارگري انجام مي پذيرد. بر حسب ميزان ترافيك و طبقه بندي خطوط و همچنين شرايط اقليمي و كيفيـت مصـالح اسـتفاده شـده در سـاخت خطـوط معمولا هر ده سال يك بار عمليات بهسازي و هر سي سال يك بار عمليات بازسازي خطوط انجام مي پذيرد. در عمليـات بهسـازي حدود ٣٠ تا٥٠ در صد مصالح روسازي تعويض گرديده و مشخصات هندسي خط اصلاح مي گرد. در عمليـات بازسـازي عـلاوه بـر تعويض كل رو سازي، بستر خط نيز تقويت و ترميم مي گردد.

 

تاثير تعمير و نگهداري برهزينه هاي بهره برداري راه آهن

واژگونی قطار

هزينه هاي بهره برداري راه آهن به طور كلي شامل :

  • هزينه تعمير و نگهداري تاسيسات زير بنايي
  • هزينه تعمير و نگهداري ناوگان
  • هزينه هاي نيروي انساني و مديريت و بهره برداري سيستم

فاكتورهايي از قبيل موقعيت جغرافيايي و شرايط اقليمي، هماهنگي شرايط فعلي بهره برداري با طراحي هاي انجـام گرفتـه، كيفيـت سـاخت و اجـراي خطوط و همچنين جنس مصالح و مواد اوليه مصرفي در روسازي و در نهايت رژيم بهره برداري از عوامل بسيار مهم بر هزينه هـاي نگهداري خطوط مي باشد که اگر نسبت به آنها بي توجهي شده باشد عموما باعث بروز خرابي های زودرس و افزايش هزينـه هـاي نگهداري مي گردند.

ميزان ترافيک، سرعت و بار محوري ناوگان از مولفه هاي بسيار مهم در خرابي و زوال خط بوده و افزايش آنهـا باعـث رشـد قابـل توجه در هزينه هاي نگهداري و بالتبع بهره برداري راه آهن دارد.

همان طور که می دانید همواره پیشگیری بهتر از درمان است. با نظارت منظم از تجهیزات ریلی خود می توانید از ایجاد ضرر و زیان مضاعف بر روی تجهیزات خود جلوگیری نمایید. شما می توانید با سپردن وسایل خود برای نظارت تعمیر و نگهداری به افراد زبر دست و ماهر شرکت ایمن سازان صنعت ریلی سپاهان از خراب شدن دستگاه های خود جلوگیری کرده و نیز همچنین بهترین دستگاه ها با بهترین کیفیت و بهترین کارایی و طول عمر را داشته باشید. شرکت ایمن سازان صنعت ریلی سپاهان دارای سابقه درخشان در زمینه ریل گذاری، نگهداری و بازسازی تجهیزات ریلی است و بهترین و با کیفیت ترین محصولات را برای مشتریان و هموطنان عزیز عرضه می نماید. برای تهیه، نگهداری و یا بازسازی سازه های ریلی خود توسط تیم مجرب ایمن سازان صنعت ریلی سپاهان با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید.

09131058980